Ponad 16 mln zł straty Columbus Energy w 2021 roku
Grupa Columbus Energy opublikowała raport roczny za 2021 r. Skonsolidowane przychody wyniosły ponad 706 mln zł i były wyższe o 8% w stosunku do roku ubiegłego. Jednocześnie firma poniosła w tym okresie stratę w wysokości 16,4 mln zł. Spowolnienie rynku prosumenckiego związane z przejściem na net-billing stawia przed przedsiębiorstwem spore wyzwania.
Zgodnie z opublikowanym sprawozdaniem finansowym, skonsolidowana EBITDA Grupy osiągnęła wartość -1,1 mln zł. W komunikacie podkreślono, iż w 2021 r. Columbus dokonał zasadniczej korekty, związanej z wyceną Programu Managerskiego, która wpłynęła negatywnie na prezentowany wynik EBITDA. Rzeczywisty wynik EBITDA, po wyeliminowaniu korekty (która jest pozycją jednorazową i niepieniężną), powinien osiągnąć wartość dodatnią, tj. 13,6 mln zł. Na zysk netto największy wpływ miały koszty finansowe, które Grupa zdecydowała się zredukować w najbliższych miesiącach.
Ujemny wynik netto spółka miała również w pierwszym kwartale 2022 roku – mimo rekordowych przychodów, które wyniosły 225,4 mln z. Strata netto za ten okres sięgnęła 13,8 mln zł.
– Nie udało nam się zrealizować w pełni naszych ambicji i planów, dotyczących wyniku finansowego z podstawowej działalności. Niemniej, w ubiegłym roku wypracowaliśmy znaczącą wartość w biznesie farm fotowoltaicznych oraz mocno rozwinęliśmy naszą technologię do zarządzania energetyką rozproszoną i elektromobilnością, której premierę planujemy jeszcze w tym roku – twierdzi Dawid Zieliński, Prezes Columbus Energy S.A.
Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. z usług Columbus skorzystało ponad 58 tys. prosumentów i użytkowników, a łączna moc zrealizowanych instalacji wśród klientów indywidualnych oraz biznesowych wyniosła 401 MW. W samym 2021 r. Grupa zamontowała 120 MW mocy w fotowoltaice.
– Fotowoltaika przez 2021 r. i pierwszy kwartał 2022 r. była takim ciasnym pudełkiem, pełnym małych instalatorów i drogich komponentów. Od 1 kwietnia br. pudełko pękło przez zmianę ustawy, a Columbus, dzięki wieloletniej budowie marki, inwestycji w organizację i technologię, którą rozwijamy, wydostał się z tego pudełka. Zaczęło się nowe rozdanie, które w tym roku zweryfikuje, czy nasze założenia strategiczne są trafne – dodaje Dawid Zieliński.
W kwietniu, w pierwszym miesiącu obowiązywania net-billingu, Columbus miał 16,9 mln zł przychodów ze sprzedaży i zamontował instalacje o mocy 3,2 MW. W marcu przychody firmy wyniosły 99 mln zł, zamontowano 21,3 MW.